Quan parlem de tipus d’ascensors, encara que són diversos els criteris als quals podem atendre, una de les classificacions més universals és la que els divideix en dos tipus d’ascensors bàsics segons el seu mecanisme d’accionament: els ascensors elèctrics i els hidràulics.

Ascensors elèctrics

Els ascensors elèctrics són aquells la tracció dels quals es realitza mitjançant un motor elèctric. En el seu conjunt, aquest tipus d’ascensors està format per un motor, una corriola, una màquina tractora i un cable de tracció. Pel que fa a la cabina, aquesta està suspesa en un dels extrems del cable, mentre que l’altre es troba un contrapés.

Aquest tipus d’ascensors pot instal·lar-se amb o sense cambra de màquines segons les necessitats i condicions de cada espai. També poden ser amb engranatges (el mètode més clàssic, però amb pitjor rendiment) o sense engranatge o *gearless, molt més silenciosos. En qualsevol cas, tots ells poden ser de tir directe o amb suspensió de corrioles.

En general, són més ràpids que els ascensors hidràulics i estan preparats per a realitzar un major nombre de parades. Encara que tradicionalment eren més sorollosos que els hidràulics, les millores tecnològiques han permés disminuir aquestes eventuals molèsties. En requerir de més components, el preu de la seua instal·lació també pot ser més elevat que el dels ascensors hidràulics però són més eficients.

Ascensors hidràulics

En el cas dels hidràulics, la principal diferència d’aquesta mena d’ascensors és que funcionen amb un bloc de vàlvules i una bomba hidràulica que, en algun cas, pot ser gestionada de manera electrònica.

En aquesta mena d’ascensors l’accionament s’aconsegueix a través d’un bloc de vàlvules i una bomba que pot estar acoblada al motor elèctric. Utilitzen com a element impulsor un oli (per això també se’ls coneix com a ascensors *oleodinámicos) que s’injecta a través de les vàlvules des d’un depòsit fins al pistó. La cabina d’aquesta mena de *ascensoresse sosté en l’èmbol del pistó i una vegada s’ompli d’oli, puja i espenta la cabina cap amunt. Així, el motor realment només està en funcionament durant la pujada, mentre que la baixada es produeix obrint pas a l’oli i deixant-lo marxar, de manera que l’efecte de la pròpia gravetat és el que fa descendir a l’ascensor. Aquest tipus d’ascensor es desplaça més a poc a poc que els elèctrics però no és un inconvenient en edificis de poques altures..

Al no necessitar un contrapés, aquest tipus d’ascensor requereix d’un espai menor d’instal·lació pel que la seua instal·lació. En general, aquest tipus d’ascensors són recomanables per a edificis de poques altures o habitatges unifamiliars.